HOME Aanmelden Donateur worden Documenten Bestuur Over ons

Het kan iedereen overkomen. Onverwachte rekeningen, fouten die gemaakt worden bij instanties waardoor u tijdelijk met minder geld zit, te weinig om van te leven.

Ontslag? Ziekte? Scheiding? Allemaal zaken waardoor u plotseling in inkomen achteruit kan gaan met gevolg dat u uw plotseling moet kiezen tussen eten kopen of uw rekeningen betalen.

U kunt al jarenlang net rondkomen maar het leven wordt steeds duurder en het wordt steeds moeilijker. Eigen risico ziektekosten die maar blijven stijgen, hogere huren en energie lasten, ze zorgen er voor dat er steeds minder over blijft om van te eten. Eens is de bodem bereikt.

Allemaal redenen waardoor u voor voedselhulp in aanmerking zou kunnen komen. Wij kijken naar de samenstelling van uw gezin en naar uw wekelijks vrij te besteden inkomen. U hoeft niet een lange weg door de ambtelijke molen heen te gaan want wij zijn van mening dat we beter mensen kunnen helpen voordat ze in zwaardere problemen terecht komen.

Indien u voedselhulp nodig heeft kunt u het formulier HIER INVULLEN. Wij kunnen niet iedereen helpen ook al doen wij nog zo ons best. Soms is de afstand een bezwaar. Daarom hebben wij als regel dat u binnen een straal van 15 kilometer dient te wonen van een vestiging of steunpunt van de stichting. Voor noodpakketten en urgente gevallen maken wij regelmatig een uitzondering. In dat geval of bij twijfel kunt u het beste even bellen.

Werkwijze en regels van onze acties en hulpverlening:

Voedselhulp:
De norm voor voedselhulp van ons en het daaraan gekoppelde vrij besteedbaar inkomen is per 1 aug 2017:
1 pers: 45 per week
2 pers: 65 per week
3 pers: 85 per week
4 pers: 100 per week
5 pers: 115 per week
115 per week is tevens het maximum.

Heb je dus dit bedrag of minder dan kom je in aanmerking voor voedselhulp bij ons. Loop je ook al bij de voedselbank? Dan tellen we 3 per persoon per week bij het bedrag wat je hebt op.

De uitgifte voedselhulp vindt plaats in: Veendam, Oude Pekela, Stadskanaal, Emmen, Hoogeveen en in het pand van Stichting Minimahulp in Ter Apel. De uitgifte dagen en de bijbehorende adressen en tijden vind je hier: http://www.stichtingminimahulp.nl/pics/ophaaldagen.pdf

Er mag alleen aangevraagd worden door degene in het gezin met inkomen en ALLEEN de gezinsleden ZONDER INKOMEN mogen worden meegeteld. Heeft uw partner ook een inkomen? Dan dient dit ook opgegeven te worden.

Heeft u nog vragen of moeite met het invullen? u kunt uw vragen stellen per email: info@stichtingminimahulp.nl

Indien wij aanwijzingen hebben dat je neveninkomsten hebt die niet opgegeven worden dan gaan we het gesprek met je aan hierover. Hebben we na dit gesprek een onprettig gevoel over de uitkomst dan word je geweigerd voor de voedselhulp. Ditzelfde geldt voor mensen die hun besteedbare inkomen niet willen of ( naar eigen zeggen ) kunnen aantonen.

Wij hebben ongeveer 140 gezinnen in de voedselhulp zitten in Ter Apel, Veendam, Oude Pekela, Stadskanaal, Emmen en Hoogeveen. Wij gaan niet iedereen achter de kont aan zitten. Mocht je een keer niet komen opdagen op een uitgifte dan komt er automatisch een aantekening achter jouw naam. Mocht je 2 x niet op komen dagen zonder af te melden dan gaan we er van uit dat je het niet nodig hebt en word je verwijderd uit het voedsel uitgifte bestand. Wil je dan weer voedselhulp dan moet je opnieuw aanvragen.
____________________________

Noodhulp:
Wij verlenen ALTIJD noodhulp in de vorm van voedsel. De enige voorwaarde is: je kunt bij ons komplete voedselhulp krijgen voor 3 4 dagen voor het gezin mits je niet op meerdere plekken aanvraagt. Stichting Minimahulp kan ervoor zorgen dat het gezin kompleet gevoed wordt maar wij accepteren niet dat het gezin een overschot krijgt doordat er op meerdere plekken noodhulp wordt aangevraagd.
Bevriende organisaties kunnen bij ons ook aankloppen om noodhulp voor een gezin maar ivm bovenstaande regel dienen wij altijd de naam van het gezin te weten. Gaat het hier om een anonieme aanvraag dan zullen wij ook altijd de naam geheim houden. ( dat doen wij anders ook altijd ).
_____________________________

Jumbingo en andere voedsel verlotingen:
De prijzen van de jumbingo zijn een tas met ingevroren lekkere dingen. Het betreft geen eerste levensbehoefte dus iedereen mag er aan mee doen. Het maakt niet uit of je in de voedselhulp zit, of net er boven op bijstandsniveau, of daar weer boven. Wij vinden namelijk dat mensen die interesse tonen in onze organisatie en lid zijn van de facebook pagina ook ergens aan mee moeten mogen doen. Bingo mee met vermelding van afhaalplaats ( waar wij actief zijn ). Je kunt dit bekijken op: http://www.stichtingminimahulp.nl/pics/ophaaldagen.pdf Foutieve reacties worden verwijderd. Indien een nummer meerdere malen is genoemd dan wint ALLEEN diegene die dat getal het eerst noemde. Kijk dus altijd eerst of jouw getal al genoemd is.

Verlotingen goederen;
Stichting Minimahulp verloot ook huisraad. Je mag aan die verlotingen meedoen als jouw inkomen op bijstandsniveau of lager zit. Verlootte spullen kunnen ook meegenomen worden naar de plaatsen waar we voedseluitgifte hebben. Geef dat dan aan door mee te loten met plaatsnaam. Je dient zelf bij te houden waar en wanneer we het dan meenemen. Je kunt dit bekijken op: http://www.stichtingminimahulp.nl/pics/ophaaldagen.pdf
Als je iets wint bij een gratis verloting en je zou dat daarna verkopen dan maken wij ons niet druk. Je zal waarschijnlijk het geld heel hard kunnen gebruiken en zo hebben we je dan toch geholpen. Maar maak er geen gewoonte van, wij zijn niet de leverancier voor jouw handeltjes. DIT GELDT NIET VOOR VOEDSEL! Voedsel is een eerste levensbehoefte en mag absoluut niet doorverkocht worden.

_____________________________

Veilingen op "veiling voor een goed doel";
Iedereen mag hier aan meedoen, ongeacht inkomen. Bied je op een artikel dan verbind je je ook aan dat bod. Je hebt bij een winnend bod 2 weken de tijd om ervoor te zorgen dat het artikel betaald en/of opgehaald is. Ophalen kan ook bij een uitdeelpunt van de voedseluitgifte. Zo niet dan vervalt jouw winnend bod en gaat het artikel weer terug naar de voorraad van Stichting Minimahulp. In dit geval maken wij ons ook niet druk, we gaan niet lopen schreeuwen op facebook dat het niet opgehaald is, je hebt alleen kans dat volgende keren jouw biedingen stilzwijgend door ons worden verwijderd. De veilingen hebben plaats op een aparte pagina: www.facebook.com/veilingvooreengoeddoel Als u deze pagina liket dan blijft u op de hoogte van de veilingen. Gewonnen veilingspullen kunnen ook meegenomen worden naar de plaatsen waar we voedseluitgifte hebben. Geef dat dan aan door mee te bieden met plaatsnaam. Je dient zelf bij te houden waar en wanneer we het dan meenemen. Je kunt dit bekijken op: http://www.stichtingminimahulp.nl/pics/ophaaldagen.pdf

Witgoedhulp:
Heeft u de wasmachine of koelkast oid kapot en heeft u geen geld voor een andere?: wij hebben diverse leentoestellen op voorraad staan. U kunt zoiets lenen voor max 3 maanden. In de tussentijd hebben wij een witgoedregeling waarin u kunt sparen voor een nieuw apparaat. Deze regeling is maatwerk en voor ieder gezin anders. Zit u in nood voor witgoed? Stuur een email naar: info@stichtingminimahulp.nl

Kledingbank:
Kledingbank Ter Apel is onderdeel van Stichting minimahulp en bevindt zich in hetzelfde pand in Ter Apel (adres onderaan dit bericht). Zit u bij ons in de voedselhulp: dan heeft u 6 gratis punten per kwartaal. Leeft u op bijstandsniveau? Dan heeft u 6 gratis punten per half jaar. De punten gelden per persoon van het gezin. Zit u daar boven? Dan kunt u kleding kopen voor 1,= per punt. U helpt dan tevens de kledingbank en Stichting Minimahulp. Op de open dagen gelden halve prijzen voor de kledingbank. De kledingbank is geopend iedere zaterdag van 10 tot 14 uur m.u.v de zaterdagen dat we markten draaien. De kledingbank heeft ook een eigen facebook pagina: www.facebook.com/kledingbankterapel

Open dagen:
iedere eerste zaterdag van de maand van 12 tot 17 uur hebben we een open dag in het pand van de stichting. We hebben dan een live veiling, gratis bingo, goedkope hapjes, een springkussen voor de kids, kledingbank halve prijs, een hoop gezelligheid zonder onderscheid tussen rijk en arm. Iedereen is welkom!

Algemene info:

De eventuele opbrengsten van de acties komen ten goede aan de stichting en zijn bestemd voor het betalen van de vaste lasten zoals huur, gwe, enz. Eens per jaar worden onze cijfers publiekelijk gepubliceerd op de website in het jaarverslag van Stichting Minimahulp. De directe link naar ons jaarverslag: http://www.stichtingminimahulp.nl/pics/jaarverslag2016.pdf

Alle gegevens van Stichting Minimahulp:
Stichting Minimahulp
Mercuriusweg 1e
9561 AL Ter Apel
email: info@stichtingminimahulp.nl
website: www.stichtingminimahulp.nl
openbare facebook pagina: https://www.facebook.com/Stichtingminimahulp/
besloten facebook pagina: https://www.facebook.com/groups/1669695486642177/
KvK nummer: 65227174
RSIN nummer: 856028368